Γεράνι Χανιά, 30 -8-2016
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
Αγαπητοί συνάδελφοι νηπιαγωγοί και δάσκαλοι,
με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς νιώθω την ανάγκη να ευχηθώ σε όλες και όλους μας πλούσια εσωτερική συναισθηματική ενέργεια για να μπορέσουμε να ανταπεξέλθουμε στο πραγματικά δύσκολο έργο μας με την πιο απαιτητική ηλικιακή ομάδα μαθητών του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
Η ανάγκη επικοινωνίας μαζί σας επαυξήθηκε από την εφαρμογή των νέων μέτρων που αφορούν στο ωρολόγιο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου. Διαβάζοντας όπως όλοι και όλες μας τα νέα μέτρα, μου δημιουργήθηκαν κάποιες απορίες αλλά και το σημαντικότερο ανησυχίες και θα ήθελα να τις μοιραστώ μαζί σας, άλλωστε όπως έχω πει και γράψει πολλές φορές, η επικοινωνία και το μοίρασμα έχουν πάντοτε ως αποτέλεσμα την πρόοδο και την εξεύρεση λύσεων.
Μιλώ για την εφαρμογή των νέων «μέτρων» γιατί για μέτρημα πρόκειται, πρόσθεση, αφαίρεση, πολλαπλασιασμό, διαίρεση και μάλιστα το λανθασμένο μέτρημα της τρισδιάστατης πραγματικότητας που δημιουργεί σκιές και κρυφά σημεία αντί του λευκού όπου όλα είναι φανερά, καθαρά και όπως ταιριάζει στον Έλληνα, όπως ταιριάζει στην πιο ευαίσθητη ηλικία της Ελλάδας που έχουμε στα χέρια μας για να της δώσουμε την πρώτη ψυχοπαιδαγωγική αγκαλιά. Τα νέα μέτρα του ωρολόγιου προγράμματος τοποθετούν την πιο ευαίσθητη, όπως αποδεικνύουν χιλιάδες έρευνες των νευροεπιστημών της παιδαγωγικής, της ψυχοπαιδαγωγικής, της αναπτυξιακής ψυχολογίας, αναπτυξιακά ηλικία, στο λανθασμένο μοίρασμα δευτερολέπτων εργασιακού εργοστασιακού χρόνου. Η βιβλιογραφία είναι πλούσια και όσοι ασχολούνται με την παιδαγωγική της ηλικίας αυτής ως επιστήμονες είναι γνώστες των ερευνών αυτών.
Οι ανησυχίες μου και οι απορίες μου λοιπόν αφορούν σε τρεις (είναι πολλοί περισσότεροι) πολύ βασικούς τομείς του αποτελέσματος του λανθασμένου μετρήματος και των συνεπειών που μπορεί να έχει στην ψυχοπαιδαγωγική επάρκεια του νηπιαγωγείου στις αυξημένες ανάγκες της ηλικιακής ομάδας ενδιαφέροντός του.
Πιο συγκεκριμένα αντί της ενοποίησης του προγράμματος του νηπιαγωγείου δημιουργούνται και νομοθετημένα πλέον δυο διαφορετικά και μη επικοινωνούντα μαθησιακά πλαίσια, της υποχρεωτικής και μη υποχρεωτικής ζώνης. Στην εποχή που η ενοποίηση και η ολότητα είναι το ζητούμενο προωθείται ο διαχωρισμός και η διάσπαση. Όμως είναι αποδεδειγμένο και το έχω γράψει πολλές φορές η ολότητα είναι το ζητούμενο και όχι ο διαχωρισμός για την ανάπτυξη των μικρών παιδιών. Τους στόχους του μετρήματος αυτού δεν τους γνωρίζω μπορώ όμως να δω τα αποτελέσματα, ίσως μείωση του επιστημονικά εξειδικευμένου εκπαιδευτικού προσωπικού και αντικατάστασή του από άλλους μη παιδαγωγικά ειδικευμένους υπαλλήλους άρα και με μειωμένο μισθό, μείωση του αριθμού των νηπίων που τελικά θα επιλέξουν το ολοήμερο αφού πολλοί γονείς μπορεί και να «αλλάξουν γνώμη». Όμως το εκπαιδευτικό αυτό παράδειγμα σε άλλη ευρωπαϊκή χώρα είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση του εκπαιδευτικού αποτελέσματος και τη δημιουργία δυο κλειστών εργασιακά ομάδων μέσα στο νηπιαγωγείο, σύμφωνα με προσωπικές μαρτυρίες εκπαιδευτικών. Ενώ άλλοι επιστημονικοί κλάδοι δεν επιτρέπουν, και είναι πολλοί σκληροί στους κανόνες τους, την είσοδο μη εξειδικευμένου προσωπικού στον επαγγελματικό τους χώρο, εμείς ως παιδαγωγοί επιτρέπουμε σε μη ειδικευμένους παιδαγωγούς να εκπαιδεύουν; Η χώρα μας αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε μια δύσκολη εξελικτική περίοδο και η δημιουργία τέτοιου είδους παιδαγωγικών μοντέλων και προγραμμάτων δεν μπορεί να προσφέρει την απαιτούμενη ψυχοπαιδαγωγική υποστήριξη των νηπίων και των γονέων.
Επίσης, από το λανθασμένο μέτρημα των δευτερολέπτων του εργοστασιακού χρόνου που ανέφερα παραπάνω δημιουργείται επιπλέον διδακτική απασχόληση των νηπίων μιας ώρας η οποία στη διάρκεια των εννέα μηνών δημιουργεί ένα πλεονάζοντα χρόνο σχεδόν ενός τριμήνου, και αναρωτιέμαι: έχουν άραγε ενημερωθεί οι σχολικές επιτροπές και οι Δήμοι για την κάλυψη της επιπλέον οικονομικής επιβάρυνσης που προκύπτει από τη χρήση υλικών και μόνο χωρίς τα υπόλοιπα λειτουργικά έξοδα λόγω της εφαρμογής των μέτρων αυτών; Η επιπλέον οικονομική επιβάρυνση λόγω της εφαρμογής των μέτρων αυτών είναι πραγματικά τεράστια και το γνωρίζει οποιοσδήποτε έχει οποιαδήποτε απλή σχέση με το χώρο του νηπιαγωγείου και γνώση των αναγκών της ηλικίας αυτής!!!!
Ακόμη, βασικός λειτουργός στην ψυχοπαιδαγωγική ηλικία του νηπιαγωγείου είναι ο/η νηπιαγωγός, που ανοίγει και δέχεται και στηρίζει με τη δύναμη του το αδύναμο ακόμη νήπιο, αναφερόμενη στη δύναμη εννοώ ολόκληρο το ψυχικό πνευματικό και σωματικό δυναμικό του, αυτός ο επιπλέον χρόνος δοσίματος και αδειάσματος πώς θα αναπληρωθεί;
Καλή σχολική χρονιά
Δρ. Αναστασία Μακράτζη
Νηπιαγωγός