Αξιολόγηση Χρήστη: 0 / 5

Αστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια ΑνενεργάΑστέρια Ανενεργά
 

 

 

 Μετά από απαίτηση πολλών αναρτώ την ομιλία την οποία έκανα στις 23-3-2018 για την επέτειο της 25ης Μαρτίου και την ύψωση της σημαίας στο Μνημείο Πεσόντων τoυ Δήμου Πλατανιά στο Γεράνι

Δρ. Αναστασία Μακράτζη

Νηπιαγωγός, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας & Σταδιοδρομίας

Προϊσταμένη του Νηπιαγωγείου Γερανίου 

Κ. Αντιδήμαρχε του Δήμου Πλατανιά, αντιπρόσωποι του Δήμου, αντιπρόσωποι του Στρατού, της Εκκλησίας, αγαπημένα μου παιδιά και συνάδελφοι, αγαπητοί γονείς και φίλοι,

ευχαριστώ, το Δήμαρχο, τον Αντιδήμαρχο και όλο το Συμβούλιο του Δήμου Πλατανιά, για την τιμή της πρόσκλησης να μιλήσω για τον εορτασμό της επετείου της 25ης Μαρτίου 1821  και την ύψωσης της σημαίας στο μνημείο των Πεσόντων του Δήμου Πλατανιά σήμερα 23-3-2018 στο Γεράνι.

Δεν θα εστιάσω στην αναφορά των ιστορικών γεγονότων τα οποία είναι σε όλους γνωστά. Θα αναφερθώ στους συμβολισμούς που μεταφέρουν συμπυκνωμένο όλο το νόημα και τη γνώση της ημερομηνίας αυτής.

Η  ημερομηνία 25 Μαρτίου 1821 δεν είναι μια απλή ημερομηνία έχει γίνει ένα σύμβολο το οποίο δηλώνει την έννοια της ολότητας του ελληνικού έθνους στους αιώνες της ύπαρξης του. Και ο εορτασμός αυτής της ημερομηνίας μας δίνει την ευκαιρία μέσα από τα αποδεικτικά στοιχεία των ηρώων που τα ονόματα τους είναι γραμμένα πάνω στα μνημεία της ιστορίας του τόπου μας από άκρη σε άκρη, από χωριό σε χωριό για πολλές διαφορετικές αλλά παρόμοιες ιστορικές στιγμές  να ενθυμηθούμε ξανά την ολότητά μας αυτή ως άνθρωποι και ως έθνος.

 

Τί είναι αυτό που δημιουργεί αυτή την ατομική και εθνική ολότητα; Ποια είναι τα εμφωλευμένα στοιχεία σύμβολα αυτής της ιστορικής στιγμής αλλά και περιόδου του έθνους που δηλώνουν αυτή τη γνώση της ολότητας ;

Ας τα δούμε λίγο πιο αναλυτικά

1)     Το κρυφό σχολειό

Πέρα από την ιστορική πλευρά του που αφορά στους ιστορικούς αναλυτές, συμβολίζει τη δυνατότητα του Έλληνα να δημιουργεί, να βρίσκει τους τρόπους ανακάλυψης και δημιουργίας αλλά και μετάδοσης της γνώσης. Παρότι οι Έλληνες ζούσαν μέσα σε ένα ανύπαρκτο εκπαιδευτικό σύστημα εστιασμένο στον ελληνικό πολιτισμό βρήκαν τρόπους να διατηρήσουν την εθνική τους ταυτότητα, κατάφεραν να διατηρήσουν τα πολιτιστικά τους στοιχεία, μπόρεσαν να διατηρήσουν τη γλώσσα τους αναλλοίωτη, κατάφεραν να διατηρήσουν και να  μας παραδώσουν τη συνέχεια της ελληνικότητας από την αρχαία Ελλάδα.

Πώς;  Μέσα από τα νανουρίσματα, τα δημοτικά τραγούδια, τους ύμνους της εκκλησίας. Καθώς και μέσα από ένα σύστημα εθελοντισμού αυτών που είχαν τη γνώση τότε της εκκλησίας.

Επιπλέον, το κρυφό σχολειό ως σύμβολο μιας προσπάθειας απόκτησης γνώσης εκτός ενός πολιτειακού κρατικού συστήματος, αλλά μέσω ιδιωτικής και ατομικής πρωτοβουλίας μας παραπέμπει σε μια προσπάθεια εσωτερικής γνώσης του ίδιου του εαυτού σε συνέχεια του «γνώθι σαυτόν» των αρχαίων Ελλήνων.

Ξαναβλέπουμε λοιπόν την ολότητα η οποία αναδύεται μέσα από τα σύμβολά της 25η Μαρτίου του 1821.

2)     Δεύτερο κύριο σημείο στο οποίο χρειάζεται να εστιάσουμε είναι η  ενότητα όλων των δυνάμεων. Ανθρώπων μέσα από την Ελλάδα και από το εξωτερικό, γυναικών και ανδρών, εφοπλιστών και φτωχών, ανθρώπων μορφωμένων και αγράμματων, εκκλησίας και απλών πολιτών όπως άλλωστε γίνεται και σε όλους τους μεγάλους αγώνες της Ελλάδας. Όλοι μαζί ενωμένοι ξεκίνησαν την επανάσταση. Η επανάσταση, ο ξεσηκωμός, χρειάζεται ενότητα, όλες τις δυνάμεις ενωμένες, την ολότητα.

3)     Θα αναφερθώ για άλλη μια φορά στον εθελοντισμό. Στην προσωπική προσπάθεια του καθενός τότε με όλα όσα έχει να προσφέρει για την  απελευθέρωση του έθνους, για την απελευθέρωση της  Ελλάδας.

 

4)     Ακόμη δεν ξεχνάμε ότι γιορτάζουμε μια διπλή γιορτή. Την εξέγερση του έθνους μαζί με τον εορτασμό του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου. Του εορτασμού που γίνεται η ανακοίνωση του ερχομού του Θεανθρώπου μέσα από την Παναγία. Μέσα από αυτό αποδεικνύεται η εμπιστοσύνη του Θεού στην Παναγία στον άνθρωπο, στη δυνατότατά του να γεννήσει τον Υιό του Θεού. Ο Θεός δείχνει πίστη στον άνθρωπο, ο άνθρωπος έχει πίστη όχι μόνο στο Δημιουργό αλλά και στον ίδιο του τον εαυτό; Εμπιστεύεται τον εαυτό του, μπορεί να δει τις δικές του τις δυνατότητες;  Μέσα από αυτή τη διπλή πίστη ξεσηκώθηκαν και νίκησαν πολλές φορές στην πορεία του χρόνου οι Έλληνες. Και αυτό αποδεικνύεται από τα μνημεία που είναι σπαρμένα σε όλα τα μέρη της χώρας μας.

5)     Οι Έλληνες του 1821 ανέλαβαν την ευθύνη τους, ανέλαβαν την ευθύνη της απελευθέρωσής τους. Μας δίδαξαν ότι αν αναλάβουμε την ευθύνη των όσων μας συμβαίνουν αυξάνουμε και τη δύναμη να τα αλλάξουμε, μπορούμε να τα αλλάξουμε, είμαστε οι δημιουργοί της ελευθερίας μας. Η θυματοποίηση διαλύει την προθετικότητα του ανθρώπου.  Δεν μπορεί να μας φταίνε συνεχώς οι άλλοι, οι ξένοι αλλά ούτε και να περιμένουμε να μας δώσουν τη λύση οι άλλοι. Εάν  δεν καταφέρουμε να αναλάβουμε την προσωπική ευθύνη των όσων μας συμβαίνουν μειώνουμε σημαντικά τη δύναμή μας να τα αλλάξουμε.

Είναι η ώρα που χρειάζεται να ξαναθυμηθούμε όλα αυτά τα μαθήματα που μας έδωσε η επανάσταση του 1821, όλες μας αυτές τις δυνάμεις, τον εσωτερικό πλούτο, όλη αυτή τη παραπάνω γνώση που μας μεταβίβασαν όλοι αυτοί τους οποίους τιμούμε σήμερα και τα ονόματα τους χαράχθηκαν στα μνημεία. Η ημερομηνία 25η Μαρτίου περιέχει την εσωτερική γνώση που είναι γραμμένη στα κύτταρά μας, της ποιότητας του Έλληνα, του πολιτισμού του Έλληνα, της δύναμης του Έλληνα να ξεσηκώνεται και να νικά, για τη δική του την ελευθερία αλλά και του τόπου του. Για τα χωράφια του, για τις πορτοκαλιές με τα αρώματά τους, για τους κάμπους και τα βουνά, για τον ήλιο που λάμπει αιώνες τώρα και το φως του πήρε ο Μέγας Αλέξανδρος, δηλαδή το φως της γνώσης του ανθρώπου που είναι ελεύθερος, που έχει εμπιστοσύνη στον εαυτό του και έχει την εσωτερική γνώση  του μεταφέροντας το φως αυτής της γνώσης σε όλη τη γη. Ονόματα χαραγμένα σε μνημεία από άκρη σε άκρη σε κάθε κομματάκι Ελλάδας, αποδεικτικά στοιχεία τα οποία δεν μπορεί κανείς να αμφισβητήσει, κανείς να καπηλευτεί, όρια αποδεδειγμένα και αδιαπραγμάτευτα.

Τώρα είναι ξανά η ώρα να ξαναζωντανέψουμε στη μνήμη μας, να δημιουργήσουμε ξανά την εσωτερική δύναμη, αλλά και τα δίκτυα εθελοντισμού και συνεργασίας, να αναλάβουμε ξανά την ευθύνη της γης μας με τις πορτοκαλιές, τα αμπέλια με τα βαρέλια και τα κρασιά μας και τις ελιές με τα πιθάρια  και τα λάδια μας, να πάρουμε την πιστοποίηση της ποιότητας που πάντοτε ήταν δική μας. Την Ποιότητα της Ελλάδας, για την Ελλάδα, την ποιότητα του Έλληνα, για τον Έλληνα, τον πλούτο της γνώσης, της εμπειρίας που μας χάρισαν οι πρόγονοί μας με τη θυσία τους και τα ονόματά τους χαράχθηκαν στα μνημεία για τα παιδιά μας. Σημάδια της συνέχειας του ελληνικού πολιτισμού που δεν μπορεί κανείς να καπηλευθεί, αποδειχτικά  στοιχεία των συνόρων της Ελλάδας μας που δεν μπορεί κανείς να αμφισβητήσει.

Αυτοί λοιπόν οι συμβολισμοί της ημερομηνίας της 25ης Μαρτίου του 1821 ,

  • γνώση της δυνατότητας ανακάλυψης και αναμετάδοσης της γνώσης,
  • γνώσης της δύναμης της εσωτερικής γνώσης, του «γνώθι σαυτόν»,
  • γνώση της δύναμης του εθελοντισμού και της συνεργασίας,
  • γνώση της δύναμης της ενότητας,
  • γνώση της δύναμης της ανάληψης της ευθύνης,
  • γνώση της δύναμης  της πίστης, και της εσωτερικής ελευθερίας,

είναι τα στοιχεία τα οποία χρειάζεται να μεταλαμπαδεύσουμε ως εκπαιδευτικοί στους μαθητές μας, ως  γονείς στα παιδιά μας και ως άνθρωποι στον ίδιο μας τον εαυτό.

Σας ευχαριστώ

comments